Blog

Meer Yin-magie: Hyaluronzuur

Hyaluronzuur molecule
Hyaluronzuur molecule

Samengesteld door Chantal van den Beucken

Het bijzondere van Yin Yoga is dat je langer (3-5 minuten) in eenzelfde houding blijft. Het effect hiervan is dat je je bindweefsel prikkelt/stimuleert. Dit netwerk van bindweefsel omvat alle organen, botten en spieren in het lichaam en “bindt” als het ware je lichaam aan elkaar (huid is ook bindweefsel!). Door het oprekken van je bindweefsel wordt de stof hyaluronzuur aangemaakt. Hyaluronzuur zorgt ervoor dat het bindweefsel meer vocht opneemt waardoor de soepelheid tussen de gewrichten en botten wordt vergroot.

Een andere mooie bijkomstigheid is dat hyaluronzuur het verouderingsproces in het lichaam vertraagd. Het stofje zit tegenwoordig niet voor niets in veel gezichtscrèmes  Hoe meer hyaluronzuur er in het lichaam wordt aangemaakt hoe vitaler en energieker je wordt. Je huid gaat ervan stralen!

Hyaluronzuur bindt zich met water en vormt een gel die cellen bij elkaar houdt. 1 gram Hyaluronzuur kan 6 liter water aan zich binden. Je kan je dus voorstellen wat dit kan betekenen in je huid.

Wat doet de Hyaluronzuur in je lichaam?

  • verbetert de stevigheid van de weefsels
  • de huid krijgt haar natuurlijke elasticiteit terug
  • verstevigd de huid en laat rimpels vervagen
  • vochtgehalte wordt op peil gebracht

Deze versoepeling kan positieve effecten hebben op bijv. reumatische klachten (zoals fibromyalgie) en andere gewrichtsaandoeningen.

Ervaar het zelf @ Yoga Weert.

De diepere werking van Yin Yoga; Deel 2

oxytocine

Samengesteld door Chantal van den Beucken

Zoals reeds aangegeven in Deel 1, zet Yin Yoga, in al zijn zachtheid en verstilling, toch veel in beweging. Naast alle reacties in het fysieke lichaam en in het energetische lichaam, gebeurt er ook veel op het vlak van hormonen en neurotransmitters (dit is een chemische verbinding, die informatie tussen tussen onze cellen overdraagt). We hebben het dan vooral over serotonine, dopamine, melatonine, GABA en oxytocine. In deel 1 hebben we het over de eerste drie gehad, nu komen GABA en Oxytocine aan bod.

GABA

GABA (gamma-amino-boterzuur) is de natuurlijke rustgever. Het heeft een directe invloed op de persoonlijkheid en het vermogen om stress te beheren en is daarmee een natuurlijk alternatief voor geneesmiddelen tegen angst, zoals antidepressiva. Een verlaagd niveau GABA kan zich uiten in angst, geïrriteerdheid, gejaagdheid, hyperactiviteit, concentratieproblemen, slapeloosheid, depressie, burn-out, neurologische klachten of epileptische aanvallen. Als je slaapproblemen hebt, kan GABA helpen beter te slapen, want het werkt in de ontspanningsruimte van de hersenen. Wanneer de hersenen opgewonden of overactief raken, stimuleert GABA de hypofysevoorkwab, die zorgt voor de afgifte van een hormoon dat mensen helpt beter te slapen. Enkele andere belangrijke functies van GABA zijn:

  • Helpt bij het ontspannen
  • Verhoging van de de alertheid
  • Verhoging van de groeihormoonspiegel
  • Verbetering van de geheugenfunctie
  • Bevordering van het spierherstel
  • Bevordering van het gevoel van welzijn
  • Vermindering van stress
  • Vermindering van angst

Wat is de rol van GABA bij het verminderen van stress? 

GABA speelt een belangrijke rol bij het helpen van de hersenen om het interne ritme van het lichaam te reguleren. Het biedt mensen zo de mogelijkheid om stress te beheersen. Daarbij geeft het een betere mentale focus. Stress is tegenwoordig, helaas, een dagelijks onderdeel in het leven, wat soms kan leiden tot angst en een overactieve geest. Wanneer dit gebeurt, is het moeilijk om geconcentreerd te blijven en raakt men makkelijk in een overspannen toestand. Te veel stress kan zelfs het immuunsysteem ondermijnen en het risico op ziektes verhogen.

Oxytocine

Oxytocine wordt ook wel gelukshormoon, knuffelhormoon, liefdeshormoon en bevallingshormoon. Dit is het gelukshormoon wat zorgt voor een sterkere band tussen jezelf en de mensen om je heen. Het onderdrukt angst- en pijnprikkels en sociale drempels die je kunnen belemmeren te zijn wie je bent in een groep mensen. Want als we lekker en ontspannen in ons vel zitten, staan we open voor een ander, ervaren we meer plezier, genieten we intenser en zijn we gelukkiger. Dit begint al op hele jonge leeftijd: In moedermelk zit een hele grote hoeveelheid van dit gelukshormoon, waardoor de baby een hele sterke band krijgt met de moeder. Dit hormoon speelt dus ook een grote rol binnen een liefdesrelatie. Oxytocine komt ook vrij, in grote hoeveelheden, als je samen bent met mensen die een goed gevoel voor humor hebben. Je voelt je sneller verbonden met mensen die je aan het lachen maken. Daarnaast heeft oxytocine ook een ontstekings- en pijnremmende werking. Het is ook een anti-depressiva. Lage gehaltes kunnen depressiviteit veroorzaken. Het wordt mede gezien als oorzaak van postnatale depressies.

Met yoga hou je ook dit meer in balans! Ervaar het zelf @ Yoga Weert.

De diepere werking van Yin Yoga: deel 1

serotonin en dopamine

Samengesteld door Chantal van den Beucken

Yin Yoga is een hele zachte en rustige vorm van yoga, die op het eerste oog wellicht niet zo spectaculair lijkt. Naast de rust die je ervaart door het langer in de houdingen te blijven en de fysieke ruimte die je voelt door het stimuleren van de diepere lagen (bindweefsels) in het lichaam, is er een nog dieper effect. Een effect dat ook in de actieve yogavormen optreedt maar in de meditatievere vormen meer aanwezig is. Het onderstaande is mede ook de reden waarom een hele zachte les Yin Yoga of Restorative Yoga zo weldadig en helend kan aanvoelen.

Naast alle reacties in het tastbare, fysieke lichaam en in het energetische lichaam, gebeurt er ook veel op het vlak van hormonen en neurotransmitters (dit is een chemische verbinding, die informatie tussen tussen onze cellen overdraagt). We hebben het hier vooral over serotonine, dopamine, melatonine, GABA en oxytocine. In deel 1 kijken we naar de eerste drie van deze chemische stofjes. Serotonine en dopamine, staan beide vooral bekend als “gelukshormoon”.

Serotonine

Serotonine is een kalmerende neurotransmitter. Het bevordert tevredenheid en is verantwoordelijk voor een normaal slaappatroon. Serotonine speelt een cruciale rol in het reguleren van het geheugen, het leren en de bloeddruk. Daarnaast is het belangrijk voor een gezonde eetlust en het behoud van een constante lichaamstemperatuur. Het is misschien wel één van de meest belangrijke gelukshormonen in je lichaam.

Bij een hoog serotoninegehalde ben je rustig, voldaan, open-minded, heldere geest en sociaal dominant. Een laag serotoninegehalte kan leiden tot slapeloosheid, depressie, agressie, verhoogde pijngevoeligheid en wordt in verband gebracht met dwangmatige eetstoornissen.

Dopamine

Dopamine is een neurotransmitter die betrokken is bij verschillende functies, zoals het ervaren van genot en blijdschap. Daarnaast is dopamine nodig om de hormonen adrenaline en noradrenaline aan te kunnen maken. De meeste vrouwen kennen dopamine wel, dat is dat stofje waardoor het eten van chocolade zo fijn (en tevens zo verslavend) is.

Dopamine stimuleert dat deel van de hersenen waar het beloningscentrum ligt. Zonder dopamine ga je niet zo snel actie ondernemen om problemen op te lossen, eenvoudigweg omdat er geen ‘beloning’ tegenover staat. Daarnaast stimuleert dopamine ook het maken van keuzes in je hersenen. Zonder dopamine ben je simpel gezegd niet in staat om goede keuzes te maken en verantwoorde beslissingen te nemen.

Stress, vermoeidheid en slaaptekort laten het dopamine-gehalte fors dalen waardoor men zich vaak nog lustelozer gaat voelen en het op termijn moeilijk wordt om uit die vicieuze te komen. Negeer vermoeidheid dus nooit en neem tijdig rust! Een heel sterk tekort aan dopamine kan uiteindelijk leiden tot de Ziekte van Alzheimer.

Daarnaast kan dopamine in het lichaam worden omgezet in noradrenaline. Noradrenaline is een belangrijke opwekkende neurotransmitter die noodzakelijk is voor motivatie, alertheid en concentratie. Hersenen hebben noradrenaline nodig om herinneringen te vormen en deze in het lange termijn geheugen op te slaan. Over het algemeen voelen mensen met te weinig noradrenaline zich depressief en mensen met een teveel aan noradrenaline euforisch, gespannen, angstig of opgewonden.

Op zijn beurt kan noradrenaline in de bijnieren worden omzet in adrenaline, het stofje dat onze “vlucht- of vechtreactie” aanstuurt. In onze moderne tijd hebben wij dit oeroude instinct in zijn oorspronkelijke vorm niet zoveel meer nodig en is adrenaline meer gekoppeld aan alle (langdurige) stress, die in de huidige maatschappij overvloedig op ons afkomt. Stress verhoogt de adrenaline in je lichaam en als dit langere tijd duurt, put dat de bijnieren uit en treedt er (chronische) vermoeidheid op.

Melatonine

Melatonine regelt ons dag- en nachtritme. Het wordt gemaakt uit serotonine. Bij mensen is de natuurlijke productie van melatonine direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht van bepaalde delen in het oognetvlies. Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of monitor) wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling aan licht af (door afname van zonlicht of het dragen van bijv. een donkere bril), dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang. Voor het lichaam is dit hetsignaal om de dagactiviteiten te verminderen en zich voor te bereiden op de nacht. Vandaar dat het verstandig is om minstens 1 uur voor het slapen gaan televisie of computer/tablet uit te zetten en omgekeerd om niet te snel/teveel een zonnebril te dragen.

Melatonine geeft rust en herstelt het lichaam, wat essentieel is voor een optimale gezondheid. Daarnaast ondersteunt deze stof het hart- en bloedvatenstelsel, beschermt tegen vrije radicalen, ondersteunt het immuunsysteem, heeft een gunstige werking op ouderdomsverschijnselen en vermindert spanningen.

Met yoga hou je ook dit meer in balans! Ervaar het zelf @ Yoga Weert.

In deel 2 meer info over GABA en oxytocine.