De diepere werking van Yin Yoga; Deel 2

oxytocine

Samengesteld door Chantal van den Beucken

Zoals reeds aangegeven in Deel 1, zet Yin Yoga, in al zijn zachtheid en verstilling, toch veel in beweging. Naast alle reacties in het fysieke lichaam en in het energetische lichaam, gebeurt er ook veel op het vlak van hormonen en neurotransmitters (dit is een chemische verbinding, die informatie tussen tussen onze cellen overdraagt). We hebben het dan vooral over serotonine, dopamine, melatonine, GABA en oxytocine. In deel 1 hebben we het over de eerste drie gehad, nu komen GABA en Oxytocine aan bod.

GABA

GABA (gamma-amino-boterzuur) is de natuurlijke rustgever. Het heeft een directe invloed op de persoonlijkheid en het vermogen om stress te beheren en is daarmee een natuurlijk alternatief voor geneesmiddelen tegen angst, zoals antidepressiva. Een verlaagd niveau GABA kan zich uiten in angst, geïrriteerdheid, gejaagdheid, hyperactiviteit, concentratieproblemen, slapeloosheid, depressie, burn-out, neurologische klachten of epileptische aanvallen. Als je slaapproblemen hebt, kan GABA helpen beter te slapen, want het werkt in de ontspanningsruimte van de hersenen. Wanneer de hersenen opgewonden of overactief raken, stimuleert GABA de hypofysevoorkwab, die zorgt voor de afgifte van een hormoon dat mensen helpt beter te slapen. Enkele andere belangrijke functies van GABA zijn:

  • Helpt bij het ontspannen
  • Verhoging van de de alertheid
  • Verhoging van de groeihormoonspiegel
  • Verbetering van de geheugenfunctie
  • Bevordering van het spierherstel
  • Bevordering van het gevoel van welzijn
  • Vermindering van stress
  • Vermindering van angst

Wat is de rol van GABA bij het verminderen van stress? 

GABA speelt een belangrijke rol bij het helpen van de hersenen om het interne ritme van het lichaam te reguleren. Het biedt mensen zo de mogelijkheid om stress te beheersen. Daarbij geeft het een betere mentale focus. Stress is tegenwoordig, helaas, een dagelijks onderdeel in het leven, wat soms kan leiden tot angst en een overactieve geest. Wanneer dit gebeurt, is het moeilijk om geconcentreerd te blijven en raakt men makkelijk in een overspannen toestand. Te veel stress kan zelfs het immuunsysteem ondermijnen en het risico op ziektes verhogen.

Oxytocine

Oxytocine wordt ook wel gelukshormoon, knuffelhormoon, liefdeshormoon en bevallingshormoon. Dit is het gelukshormoon wat zorgt voor een sterkere band tussen jezelf en de mensen om je heen. Het onderdrukt angst- en pijnprikkels en sociale drempels die je kunnen belemmeren te zijn wie je bent in een groep mensen. Want als we lekker en ontspannen in ons vel zitten, staan we open voor een ander, ervaren we meer plezier, genieten we intenser en zijn we gelukkiger. Dit begint al op hele jonge leeftijd: In moedermelk zit een hele grote hoeveelheid van dit gelukshormoon, waardoor de baby een hele sterke band krijgt met de moeder. Dit hormoon speelt dus ook een grote rol binnen een liefdesrelatie. Oxytocine komt ook vrij, in grote hoeveelheden, als je samen bent met mensen die een goed gevoel voor humor hebben. Je voelt je sneller verbonden met mensen die je aan het lachen maken. Daarnaast heeft oxytocine ook een ontstekings- en pijnremmende werking. Het is ook een anti-depressiva. Lage gehaltes kunnen depressiviteit veroorzaken. Het wordt mede gezien als oorzaak van postnatale depressies.

Met yoga hou je ook dit meer in balans! Ervaar het zelf @ Yoga Weert.